Zwangerschapsdiabetes, onze eigen Marijke kreeg de diagnose

Nu ik in een goed ritme zit qua curven en eten heb ik weer meer energie om dit op te schrijven. Maar ja, leuk is anders, want balen doe je toch een beetje na het nieuws dat je zwangerschapsdiabetes, zwangerschapssuiker oftewel diabetes gravidarum hebt.

Het is een type diabetes die ontstaat tijdens de zwangerschap. Vaak na week 24, maar het kan ook eerder! Gelukkig verdwijnt de diabetes vaak weer zodra je bevallen bent. Tijdens een normale zwangerschap maakt het lichaam het hormoon insuline extra aan, dit om de bloedsuiker goed te houden. Echter bij zwangerschapsdiabetes gebeurt dit niet, of in ieder geval niet genoeg. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel. Na wat research blijkt dat 1 op de 20 (!) zwangere vrouwen te maken krijgt met zwangerschapsdiabetes. Je hebt extra risico op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes indien je al eerder zwangerschapsdiabetes hebt gehad, als er sprake is van overgewicht, als diabetes in de familie zit, maar ook bij hormoonstoornissen zoals PCOS (polycysteus-ovariumsyndroom).

Maar wat nu, als uit de testen blijkt dat je echt zwangerschapsdiabetes hebt? Dan begint het balletje pas echt te rollen. Van de diabetesverpleegkundige krijg je opdracht om je bloedsuikerspiegel bij te houden op verscheidende tijdstippen na de voeding (we noemen dit ook wel curven). En daarnaast moet je letten op de hoeveelheid suiker/koolhydraten die je binnenkrijgt. Vaak onder leiding van een diëtist. Want het is belangrijk om genoeg te eten, want je bent en blijft immers wel een zwangere vrouw ;). En afvallen is zeker niet de bedoeling en ook moet de groei van de baby constant blijven.

En hier wordt het toch wel een beetje ingewikkeld. Want de meeste voedingsmiddelen bevatten iets van koolhydraten of suikers. Denk hierbij aan zetmeel (aardappelen, rijst, macaroni, spaghetti, lasagne, bami, nasi, peulvruchten), zetmeel en suiker (brood, knäckebröd, pannenkoek, croissantjes), melksuiker/lactose (melk, karnemelk, yoghurt, vla, pap, kwark, ijs), vruchtensuiker (fruit, vruchtensappen, vruchtensiropen, groenten) en suiker (suiker uit koek, snoep, gebak, frisdranken, suiker uit de suikerpot en honing).

Betekent dit dat je helemaal geen suiker meer mag eten? Gelukkig is dit niet het geval! Het is alleen wel heel goed om op de verhoudingen van de koolhydraten/suikers te letten in je voeding. Daarnaast valt en staat alles met een goede spreiding van de koolhydraten over de dag. Belangrijkste advies is het beperken van de hoeveelheid geraffineerde suikers. Echter bij zwangerschapsdiabetes is het zo individueel verschillend bij welke producten een afwijkende bloedglucose gevonden wordt, dat het zeer verstandig is om samen met een diëtist uit te zoeken welke manier van eten en welke voedingsmiddelen voor jou werken.

Wil je begeleiding omtrent zwangerschapsdiabetes, voeding bij zwangerschap/overgeven of hoge bloeddruk, of heb je andere vragen omtrent gezond zwanger zijn? Neem dan contact op met de diëtisten van Dieetstyle.

Share This