(Di)eetstyle koolhydraatarm

Koolhydraatarm of low carb

Het leek even een hype, maar het is een nieuwe eetstijl! Wetenschappelijk ondersteund ook nog. En ook ik had bij Dieetstyle steeds het idee dat ik aan het experimenteren was met deze manier van eten. Met steeds meer cliënten die maar niet lijken te reageren op de traditionele energiebeperkte diëten. Helemaal pech heb je als je ook nog diabetes hebt en niet zonder pillen en insuline kan. Spannend best wel om dan maar voor te stellen om slechts 20-30 gram koolhydraten per dag te gaan eten.

 

Prachtige uitdaging voor diëtisten

Het was in 2011 dat bij mij de knop omging, dat collega-diëtisten in den lande mij overtuigd hebben van de waarde van deze eetstijl. Zij deden onderzoek met de befaamde meneer Frank, die al prachtige boeken en begeleiding op internet aanbood met veel succes. Helaas op dat moment wel te beperkt, want waarom later dan toch weer die terugval en het bekende jojo-effect? De diëtist lijkt hierin te missen, een prachtige uitdaging. Want iedereen is uniek.

Dus meneer Frank, en ook meneer Atkins van vroeger, hebben wel een soort van gelijk, maar hoe maak je dat levenslang uitvoerbaar in de huidige maatschappij? Met een overvloed aan productkeuzes, vastgeroeste gewoontes, een zittende leefstijl, maar ook een hectisch bestaan. Gemak dient de mens zeggen we dan. Tsja en dat maakt het er niet makkelijker op.

 

dieetstyle-koolhydraatbeperkt-man

En de cholesterolwaarden dan?

Dus de hype werd een leefstijl en steeds vaker werd ik verrast door het effect van het eten van minder koolhydraten. Nog wel wat zorgen om de cholesterolwaarden, want je mocht ineens alles eten wat vet was en vol heet: Griekse yoghurt en volvette kaas. Lastig; ik heb toch geleerd dat dat allemaal verzadigde, dus verkeerde vetten zijn voor je cholesterol. En ja echt: meer eieren eten is geen probleem.

 

De eerste fase van het dieet

Blij was ik met de eerste fase van het dieet, maximaal 4-8 weken dus voorzichtig. Spelend op safe stelde ik voor om het eerst maar eens vier weken vol te houden. Heeft het effect dan gaan we geleidelijk weer koolhydraten inzetten. En bij geen resultaat binnen dat tijdsbestek zouden we wel verder kijken. Vooral ook een multi-vitaminepreparaat slikken, stel je voor dat er tekorten ontstaan.

 

Boter, kaas en eieren

Prachtig om te zien hoe blij een meneer reageert dat zijn voorkeursproducten als vlees, kaas, vis en ei op het menu staan. En ja, veel groente eten gaat ook lukken. Dat geeft motivatie. Zo ook een bezoekje aan de internist; de bloedonderzoeken geven groen licht betreffende het cholesterol. Een extra bevestiging om door te zetten. Veel mensen zijn niet eens dol op brood en eten nauwelijks aardappelen. Als je dat hoort dan rinkelen de koolhydraatarme bellen al. Al wordt het dan wel weer opletten met de pasta’s waar men dan wel graag veel van eet.

 

Bloemkool als vervanging van rijst of pasta

Een fanatieke volger, tevens keukenprinses, zwoer bij een pizza gemaakt met bloemkoolbodem. En ineens zijn er koolhydraatarme pasta’s te koop, naast de steeds groeiende markt van koolhydraatarme broden in vele prijs- en kwaliteitsvariaties. Natuurlijk speelt de markt hierop in en voordat je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Gelukkig kun je dan weer op bijscholing en kunnen we samen sparren over hoe verder met dit fenomeen.

 

Eiwitten

Want ja, hoe zit het met die fases en hoeveel koolhydraten heb je precies nodig en wat is je behandeling als het gewicht stagneert of zelfs weer oploopt? Is het dan toch weer een hype? Meer eiwitten werd de volgende tool. Waar zuivel eerst voorzichtig werd ingezet, want ja daar zit toch melksuiker in, werd dit nu een populair product. Ook de fabrikant zag weer het licht en kwam zelfs met eiwitverrijkte zuivel aanzetten.

Oké, dus we gaan niet alleen minder koolhydraten spotten, maar ook meer eiwitten; werk voor de diëtist bij uitstek! Want wie heeft er meer kennis van producten en het toepasbaar kunnen maken in een menu van de westerse wereldburger? Meer eiwitten dus, met name zuiveleiwitten, goed voor de verzadiging maar ook voor het spieronderhoud bij afvallen. En na het sporten een voorkeursgerecht.

 

Koolhydraatarm eten nu en in de toekomst

Het is fijn om te horen dat je best langer dan acht weken koolhydraatarm mag eten, zelfs tot een jaar. Ik heb al genoeg voorbeelden in de praktijk gehad die niet meer anders wilden. Die zich veel fitter voelen, meer energie en levenslust lijken te hebben, en niet alleen omdat ze gewicht verliezen. Het lijkt echt dat er iets opknapt!

Onlangs luisterde ik naar het enthousiasme van een collega die al veel langer deze manier van eten propageert. Zij is overtuigd van het effect ervan op de gezondheid van een grote groep van onze cliënten. Me realiserend dat ik nu toch al acht jaar deze manier van eten adviseer raak ik evengoed weer geïnspireerd. De handige tools neem ik van harte in ontvangst.

Dat de knop nog niet om is bij iedere collega-diëtist doet me beseffen dat we er nog niet zijn. Het vak is voortdurend in beweging, wat het ook interessant en boeiend houdt. Het blijft mensenwerk. Bij Dieetstyle volgen we de ontwikkelingen op de voet, er is veel te doen over dit onderwerp. Er zijn al diverse boeken over te koop en er is volop receptuur op internet te vinden.

Zoek je hulp om je eigen eetstijl hierin te vinden? Neem dan gerust contact met ons op!

Groetjes,
Anneke

 

Share This